Styl Życia

Jak emocje wpływają na naukę języka angielskiego u dzieci?

Artykuł partnera.

Dobra atmosfera w szkole i związane z nią emocje są równie ważne, jak wiedza, którą się tutaj zdobywa. Coraz większa grupa nauczycieli, dydaktyków, tutorów, jak i zarządzających szkołami zaczyna zdawać sobie z tego sprawę. Emocje wpływają na proces nauczania – mogą w nim pomóc lub przeszkodzić. Jak więc skorzystać z działania emocji, aby pozytywnie wpływały na naukę języka angielskiego?

Skomplikowane losy szkolnych emocji

Jeszcze do niedawna w wyobraźni sporej większości społeczeństwa królował obraz szkoły, w której skupiamy się przede wszystkim na nauce, a czas na emocje, dobrą zabawę i entuzjazm jest podczas przerwy i poza szkołą. Współczesne nauczanie wywraca na nice takie wyobrażenie. W Early Stage angielski dla dzieci jest prowadzony w oparciu o metody mające rozbudzić w uczniach przyjemne emocje. Kognitywistyka, psychologia, jak i nowoczesne badania dydaktyczne pokazują, że zdecydowanie szybciej uczymy się tego, co wywołuje w nas radość czy zdziwienie. Wiążemy określone treści z emocjami, które one wywołują, co sprawia, że szybciej utrwalają się w naszej pamięci.

Angielski dla dzieci w Szczecinie, na przykład w szkole Early Stage, prowadzony jest w oparciu o angażujące i dostosowane do wieku uczniów gry i zabawy, ciekawe historie, odgrywanie scenek, śpiewanie piosenek, czy tworzenie projektów multimedialnych, które wywołują w uczniach entuzjazm, zachwyt, dumę, radość, ekscytację czy zaskoczenie i rozbudzają wyobraźnię – https://earlystage.pl/pl/szkola/szczecin. Szkoła opiera swoje metody nauczania na 10 supermocach, które pomagają dziecku oswajać emocje, nazywać je, opisywać swoje uczucia, także w języku obcym. To ogromny krok w nauce języka angielskiego czy jakiegokolwiek innego.

Zaangażowanie kluczem do sukcesu

Badania neurodydaktyczne (spopularyzowane w Polsce choćby przez Marzenę Żylińską, fundację Ashoka czy też wielu dyrektorów innowacyjnych polskich szkół) pokazały bardzo wyraźnie, że o ile płat czołowy odpowiada za nasze racjonalne decyzje, to układ limbiczny zarządzający naszymi emocjami i pragnieniami może w znaczący sposób wspomagać pracę pamięci i procesów uczenia się. Widać więc wyraźnie, że ten sam ośrodek w mózgu, który odpowiada za uczenie się, decyduje też o naszych emocjach. To naukowy dowód na to, co wielu nauczycieli wiedziało podskórnie od zawsze – bez przyjemnych emocji nie ma skutecznej nauki. 

To, co angażuje twoje dziecko, co wzbudza w nim przyjemne emocje, co zachęca go do aktywności – to wszystko wspomaga także jego naukę. Dlatego też w Early Stage – szkole języka angielskiego w Szczecinie (https://earlystage.pl/) lektorzy przykładają tak wielką uwagę do budowania lekcji w sposób, który zaangażuje dzieci, zachęci do aktywnego udziału, rozbudzi miłe emocje. Jak pokazywał wyraźne w swoich pracach Ken Robinson, im wyższy poziom przyjemnych emocji – radości i energii związanej z podejmowaniem kolejnych działań, tym większa szansa, że to, co na lekcji, zostanie z twoim dzieckiem na dłużej.

Lektor z dobrym flow

Od szkoły angielskiego w Szczecinie możesz oczywiście oczekiwać wymiernych efektów kształcenia Twojego dziecka, warto jednak nie patrzeć tylko na wyniki, ale i sposoby, jakimi się do nich dociera. Zamiast zakuwania i bezefektywnego przepisywania słówek i gramatyki z tablicy, na zajęciach może królować dobra zabawa, angażujące wyzwania, niebanalne ćwiczenia, o których dziecko nawet nie pomyśli przez pryzmat obowiązku. Wiele jednak zależy od podejścia samego nauczyciela. Kwestia emocji dotyczy także i jego. Jeśli w grupie panuje przyjazna atmosfera, wszyscy świetnie się bawią, a uczniowie osiągają swoje cele, również  nauczyciel zyskuje dodatkowy impuls do działania i projektowania jeszcze bardziej kreatywnych zajęć. Szkoła języka angielskiego w Szczecinie, taka jak Early Stage, za cel stawia sobie stworzenie przestrzeni, w której nauczyciel i uczniowie będą mogli efektywnie i przyjacielsko współpracować.